163 |
Ga 1 |
„Paweł –
apostoł, z ustanowienia Bożego, nie ludzkiego …do niemądrych Galatów, którzy usiłują przejść od Ewangelii Chrystusa do
Ewangelii alternatywnej” – tak można sparafrazować początek listu św. Pawła
do Galatów. Swoją godność apostolską Paweł
przedstawia jako uzasadnienie stanowczości i mocnych słów, które musi
skierować do Galatów. Autorytet apostolski „z
ustanowienia Bożego” oznacza, że Paweł jest apostołem, czyli posłańcem samego
Boga. Czy jest to autorytet inny niż jakiejkolwiek innej osoby, która
wychodzi do ludzi ze stwierdzeniem „Pan mi powiedział…”? Owszem – Paweł
odwołuje się do Chrystusa zmartwychwstałego, którego ujrzał na drodze do
Damaszku (Dz 9). Nie była to subiektywna wizja –
głos Jezusa słyszeli także towarzysze Pawła, a w samym Damaszku wizję Jezusa
miał także Ananiasz, z wyraźnym poleceniem, aby udać się do Pawła.
Ustanowienie Pawła apostołem i przekazanie mu misji głoszenia ewangelii
poganom nie wynikało więc z żadnej ludzkiej strategii czy subiektywnych
natchnień, ale z wyraźnego Bożego wezwania. Dlatego w dalszej części Gal 1
Paweł podkreśla, że „nie radził się ciała i krwi” (czyli nie rozważał tego za
pomocą naturalnego rozumu), ani nie otrzymał tej misji od ludzi (to znaczy,
od apostołów, którzy wtedy przebywali w Jerozolimie). Owszem, apostołowie
później potwierdzili misję Pawła, ale nie byli jego „zleceniodawcami”. Wspomniany pobyt w
Arabii był czasem wewnętrznego dojrzewania Pawła, ale jednocześnie głoszenia
Żydom Jezusa jako Mesjasza (por. Dz 9,22-23).
Arabia oznacza kraj pogan – Nabateę, znajdującą się
w pobliżu Damaszku (m.in. Petra, słynna ze skalnych
budowli). W tym czasie Paweł po raz pierwszy doświadczył odrzucenia Ewangelii
ze strony Żydów i, co nie jest wprawdzie wyraźnie powiedziane, ale czego
można się domyślać, większej otwartości ze strony pogan. Kategoryczne i mocne
słowa zawarte w wersetach 6-9 są niezwykłe w pismach Pawłowych.
Nigdzie indziej nie posługuje się formułą przekleństwa – tu zaś powtarza ją
dwukrotnie. Powodem jest problem do którego się odnosi. Jest to problem
fundamentalny, „być albo nie być” ucznia Chrystusa. Jeśli przyjąć logikę „judaizujących”, której ulegli Galaci,
Chrystus stałby się tylko jakimś „kwiatkiem na kożuchu”, mało istotnym
dodatkiem do żydowskiego Prawa. Jego śmierć na krzyżu byłaby pozbawiona
sensu. Chodzi o to, że Prawo nie daje uwolnienia od grzechu ani nie jest w
stanie usprawiedliwić człowieka. „Usprawiedliwić” – znaczy, przywrócić mu
moralną integralność, ład moralny pozwalający mu na obcowanie z Bogiem. Temat
ten rozwija Paweł także w liście do Rzymian (zwłaszcza w rozdz. 7) – prawo
daje jedynie świadomość grzechu, ale nie daje mocy do zerwania z grzechem.
Dopiero śmierć Chrystusa na krzyżu pojednała nas z Bogiem i zgładziła grzech.
Prawo miało doprowadzić ludzi do uznania Chrystusa, ale nie może być
przedstawiane jako alternatywa dla zbawienia w Chrystusie. Twierdzenie judaizujących, jakoby zbawienie w Chrystusie było
niepełne bez przestrzegania całego prawa starotestamentalnego (czyli, że Galaci powinni się obrzezać i stać się Żydami), urąga
ofierze złożonej przez Chrystusa. Również autor listu do Hebrajczyków
wskazuje na pośrednią, pedagogiczną rolę Prawa (por. Hbr
10): „prawo posiadając tylko cień przyszłych dóbr, a nie sam obraz rzeczy…”. |
1. Jaki jest związek wersetu 4: „Chrystus,
który wydał samego siebie za nasze grzechy” z „inną ewangelią” (w. 6-7)? 2. Kim byli „jacyś ludzie, siejący zamęt” i czego
chcieli od Galatów (w. 7)? Odpowiedź można znaleźć
w Gal 2,11-13; 3,2; 3,10; 5,1-4. 3. Dlaczego Paweł podkreśla tak bardzo, że jego
misja i wybór apostoła nie pochodzą od ludzi? (w. 10, 12, 15, 17). 4. Co oznacza sformułowanie „nie radząc się ciała
i krwi”? (por. Mt 16,17). 5. Do jakiego wydarzenia nawiązuje Paweł w w. 18-19? (por. Dz 9,26-27) 6. Na czym polega dla nas dzisiaj
niebezpieczeństwo szukania „innych ewangelii”? Jakie mogą to być ewangelie
albo czym może być skażona prawdziwa Ewangelia Chrystusa? (takich
wypaczających czynników może być wiele, np.
poprawność polityczna, myślenie w kategoriach „zasłużę sobie na niebo moimi
dobrymi uczynkami” lub „dostanę się do nieba, bo mam dar proroctwa”, przeakcentowanie doczesnego wymiaru chrześcijaństwa,
czyli tzw. „ewangelia pomyślności”, ewangelia sukcesu) |
164 |
Ga 2 |
|
|
165 |
Ga 3 |
|
|
166 |
Ga 4 |
|
|
167 |
Ga 5 |
|
|
168 |
Ga 6 |
|
|