Plan czytania Biblii, Nowy
Testament w 260 dni
Są
dwa różne rodzaje czytania Pisma Świętego. Jeden – modlitewny – służy temu, by na bieżąco uzyskać od Boga prowadzenie
w życiu. Pismo święte czytane w ten sposób zawiera odpowiedzi na pytania ważne dzisiaj.
Drugi rodzaj czytania to studium.
Służy ono temu, by przesiąknąć Słowem Bożym, by zyskać dogłębne zrozumienie
Bożej woli i aby stale mieć podstawę do rozeznawania, co jest zgodne z tą wolą,
a co nie. Plan czytania Biblii, który zawarty jest poniżej dotyczy tego
drugiego rodzaju – studium.
Na każdy dzień przeznaczony
jest jeden fragment
z Pisma Świętego (jeden rozdział). Najpierw poproś Boga o Ducha Świętego, aby
pozwolił ci zrozumieć dzisiejszy tekst. Otwórz Pismo święte, przeczytaj Wprowadzenie do tego fragmentu, a
następnie przeczytaj cały fragment, nie zatrzymując się na miejscach, których
nie rozumiesz. Pomyśl chwilę, jakie jest główne przesłanie i sens tego tekstu?
Następnie odpowiedz na pytania. Najlepiej, jeśli zrobisz to pisemnie. Spisywanie własnych myśli i
natchnień bardzo sprzyja ich uporządkowaniu. Idealnie byłoby, gdybyś założył
sobie zeszyt, w którym będziesz wpisywał te odpowiedzi oraz własne
przemyślenia. Ważne, żebyś starał się zrozumieć dwie rzeczy: jaki jest ogólny sens czytanego fragmentu,
odnoszący się do wszystkich oraz jak ten fragment odnosi się do twojego życia. W zrozumieniu tego
pierwszego sensu mogą ci pomóc różne komentarze
biblijne, np. Katolicki Komentarz
Biblijny, wydany przez Vocatio (Warszawa 2004).
Jeśli
zdarzy ci się opuścić czytanie Biblii w jednym dniu, możesz następnego dnia
przeczytać dwa rozdziały, ale nie rób tego jeden po drugim, tylko zostaw
przynajmniej godzinę przerwy, aby Słowo Boże mogło przeniknąć twoje myśli i dotrzeć
do twojego serca.
Dzień |
Fragment |
Wprowadzenie |
Pytania |
1 |
|
Ewangelia Mateusza
zaczyna się od genealogii Jezusa. Współczesnym ludziom trudno zrozumieć, jaką
wagę w innych kulturach miały genealogie. Jesteśmy tylko produktem naszych
czasów i nie interesuje nas przeszłość. Jednak genealogia oznacza
uwiarygodnienie, związek danej osoby z całą historią. Jezus to nie postać
literacka, ale osoba historyczna! Kiedy poznasz lepiej Biblię, zrozumiesz,
jak ważne jest to odniesienie do faktów historycznych. Chrześcijaństwo nie
głosi Jezusa jako mitu, ale jako twardy fakt! Zastanawiając się
nad postawą Józefa, pomyśl, jak wielu ludzi sądzi, że wystarczy chcieć dobrze
i postępować sprawiedliwie. A jednak gdyby Józef poprzestał na takiej
ludzkiej sprawiedliwości, naraziłby na poważne ryzyko Boży plan co do jego
własnego życia i co do przyszłości całego świata! |
1.
Od kogo zaczyna się genealogia Jezusa? 2.
Jeśli
jedno pokolenie w Biblii to 40 lat, to ile mniej więcej lat minęło od
Abrahama do Jezusa? 3.
Pierwsze i każde 14 imię w tej genealogii jest
szczególnie ważne. Zapamiętaj te imiona: Abraham, Dawid, Jozjasz, Jezus.
Jeśli nie pamiętasz, kim był Jozjasz, przeczytaj 2Krl 22-23 4.
Dlaczego Józef chciał oddalić Maryję? 5.
Gdyby to zrobił, czy Jezus cieszyłby się dobrą
sławą? 6.
Co było potrzebne, aby Józef zmienił swą
decyzję? 7.
Jaki z tego płynie wniosek dla ludzi, którzy
kierują się tylko ludzką sprawiedliwością? |
2 |
|
Mędrcy ze Wschodu
to ludzie szczerze poszukujący prawdy i mądrości. Pismo święte uczy, że
mądrość jest najbliższa Bogu, że ten, kto szuka mądrości, znajdzie samego
Boga i przeciwnie – ten, kto daje się uwieść głupocie, zmierza do zatracenia
(Prz 1-4, Prz 14, Syr 24). Mądrość – to szukanie obiektywnej prawdy. Głupota
– lekceważenie prawdy i wszelkich wartości, gdyż jedyną wartością dla
głupiego jest jego własna korzyść. Herod jest przykładem człowieka, który nie
dbał o mądrość, ale o swój zysk. Mędrcy, pomimo że nie należeli do Izraela,
szukając szczerze prawdy, usłyszeli głos Boga. Herod, mimo że należał do ludu
wybranego, był głuchy na ten głos. Pomyśl, czy twoja postawa przypomina
postawę Mędrców, czy Heroda? Czy przypadkiem nie sądzisz, że sama
przynależność do nowego ludu Bożego, Kościoła, stawia cię w uprzywilejowanej
pozycji względem Boga? |
1. Czego przeraził się Herod? 2. Skąd w Izraelu
pochodziła godność królewska? Czy był to tylko ludzki wybór, czy Boże
namaszczenie? 3. W jakiej
sytuacji postawił się Herod, gdy usiłował przeciwstawić się Bożym planom? 4. Czy chytry plan
Heroda, aby usunąć wszelką możliwość wypełnienia planów Boga powiódł się? 5. Co
przeszkodziło w wypełnieniu planu Heroda? 6. Dlaczego tak
ważne było, aby Józef nie tylko był sprawiedliwy, ale i posłuszny Bogu? Co
stałoby się, gdyby nie posłuchał głosu anioła? 7. Jakie proroctwa
wypełniły się w Jezusie, w świetle tego tekstu? |
3 |
|
O cudownym
narodzeniu Jana Chrzciciela czytamy w ew. Łukasza (Łk 1). Mateusz ukazuje
Jana już jako dorosłego proroka, przygotowującego drogę Jezusowi. Czytając
ten fragment pomyśl, dlaczego ważne jest, aby ludzkie serca przygotowane były
na spotkanie Mesjasza. Bóg nie może przedostać się ze swym przesłaniem i
łaską do ludzkich serc, gdy są one zwrócone tylko ku własnej korzyści. Czy
potrafisz przed Bogiem stanąć w prawdzie, czy też masz postawę taką, jak
faryzeusze, szukający nie Boga, ale ucieczki przed Jego gniewem? Jezus przychodzi
do Jana w pokorze, w uniżeniu – w tym staje się też dla nas przykładem. Choć
jest Synem Bożym, jako człowiek przyjmuje chrzest nawrócenia, ponieważ jest
sprawiedliwe, aby każdy człowiek odwrócił się od własnego interesu, korzyści
i bezpieczeństwa i zwrócił się ku żywemu Bogu. W przypadku Jezusa efekt
takiego wyznania ludzkiej zależności od Boga widoczny był natychmiast: Bóg
objawił prawdziwą godność Jezusa. Także nasza prawdziwa godność ukaże się,
gdy staniemy w prawdzie przed Bogiem. |
1. Jaka postawa potrzebna jest, aby przyjąć
Boże przesłanie? (Mt 3,2) 2. Z czym wiąże się nawrócenie? (Mt 3,6) 3. Już drugi raz w tej ewangelii przywołane
jest imię Abrahama. Co chce uzmysłowić faryzeuszom Jan, przypominając jego
imię? 4. Jaka jest poprawna motywacja nawrócenia
(Mt 3,1), a jaka zła (Mt 3,7)? 5. Czy Jezus wyznawał swoje grzechy,
wychodząc z wody (Mt 3,16)? O czym to świadczy? 6. Skoro bezgrzeszny Jezus pragnął wyrazić
swą postawę zależności od Ojca, jaki stąd wniosek płynie dla nas? 7. Co mogą oznaczać słowa, że Bóg ma
upodobanie w Jezusie? (por. Iz 42,1-7) |
4 |
|
Ten rozdział
składa się z dwóch części. Pierwszą jest opis kuszenia Jezusa. Każdy człowiek
żyjący na ziemi może doświadczać trzech źródeł inspiracji: własny duch, duch
Boży i duch zły. Każde poruszenie w duszy człowieka można przypisać któremuś
z tych trzech źródeł. Jezus przyjął na siebie w pełni naturę ludzką, więc
także i On doświadczał kuszenia. Zwróć uwagę, w jaki sposób Jezus zwycięża
pokusy diabelskie: nie siłą woli ani rozumu, ale Słowem Bożym! Jest to bardzo
ważna lekcja dla nas. Druga część
rozdziału opisuje początek działalności Jezusa. Pomyśl, jak silne wrażenie
musiał zrobić Jezus na prostych rybakach, skoro na jedno jego słowo
zdecydowali się porzucić wszystko i iść za nim! Jeśli tobie trudno jest
zdecydować się, czy iść za Jezusem - Wcielonym Słowem Bożym, czy za swoimi
własnymi pomysłami, to być może nigdy w życiu tak naprawdę nie spotkałeś
Jezusa, tylko słyszałeś o Nim z drugiej ręki? |
1. W jakiej sytuacji szatan atakuje człowieka
swoimi pokusami (Mt 4,2)? 2. Dlaczego Jezus nie przeciwstawia się
diabłu mocą ludzkiej woli (choć była tak silna, że przepościł 40 dni)? 3. Św. Jan pisze o trzech „pożądliwościach
świata”, które niszczą naszą duszę: pożądliwość ciała, oczu i pycha. (1J
2,16). Jakimi słowami Jezus przeciwstawia się każdej z tych pożądliwości? 4. W jakich słowach streszcza się nauczanie
Jezusa (Mt 4,17)? 5. Jaką obietnicę dał Jezus swym pierwszym
uczniom? 6. Galilejczycy byli uznawani przez Żydów z
Jerozolimy za Żydów „drugiej kategorii”. Jak sądzisz, dlaczego Jezus
rozpoczął swą posługę od Galilei? 7. Czy posługa Jezusa ograniczała się tylko
do nauczania? Jakich cudów dokonywał Jezus? |
5 |
|
W tym miejscu
rozpoczyna się „Kazanie na Górze”. Jest to zbiór mów Jezusa, uporządkowany
przez Mateusza. Nie jest pewne, czy rzeczywiście Jezus wygłosił taki
„program” już na samym początku swej działalności, czy raczej Mateusz chciał
w możliwie pełny sposób zaprezentować już na samym początku centralne punkty
przesłania Jezusa. Ważne prawdy: - Jezus nie neguje
starotestamentalnego Prawa, ale pokazuje, że tylko w Nim jest prawdziwe
wypełnienie tego Prawa, - Sprawiedliwość
nie polega na wypełnianiu uczynków na zewnątrz, ale na wewnętrznej postawie,
której konsekwencją są uczynki, - Pośród mnóstwa
przepisów prawnych można się zagubić, jeśli jednak ktoś ma w sercu miłość i
ład, nie zagubi się nigdy, - Królestwo
Niebieskie to coś znacznie więcej niż tylko ludzki porządek, dlatego jeśli
ktoś chce wejść tam, stawia mu się znacznie wyższe wymagania niż w zwykłych
ludzkich relacjach, - Jezus pragnie
nas wyleczyć z postawy faryzejskiej – posługiwania się prawem w celu zdobycia
doczesnych korzyści. Streszczeniem tej
postawy, do której zachęca nas Jezus są błogosławieństwa: jeśli zrezygnujemy
z korzyści doczesnych, a zaczniemy dbać o Królestwo niebieskie, otrzymamy je! |
1. Jezus pragnie, abyśmy byli prawdziwymi
dziećmi Boga. Po czym można poznać dzieci Boga? 2. Co możemy utracić, gdy będziemy zachowywać
się tak, jak uczy nas Jezus w Kazaniu na Górze? 3. Co możemy zyskać? 4. Czy można się modlić do Boga, mając
jednocześnie złą relację z jakimiś ludźmi? Co więc powinniśmy uczynić, gdy
wyrządziliśmy komuś krzywdę lub zraniliśmy jego uczucia? 5. Wyszukaj wersety, które mówią o wolności
wewnętrznej. Co może prowadzić do
wewnętrznego zniewolenia, nałogów, nieopanowanych pożądliwości? 6. Czy uczniowie Jezusa powołani są do tego,
aby uciekać od świata, zamykać się przed nim i odcinać się od niego? Jaki z
tego wniosek dla nas? 7. Wyszukaj wersety, które mówią o pokoju i
niepokoju (lub sporze). Co może być przyczyną niepokoju? |
6 |
|
Mamy przed oczami
dalszy ciąg Kazania na Górze. Jezus pokazuje nam dwie postawy: człowieka,
który żyje w perspektywie Bożej, dbając o czystość i prawość swego wnętrza
oraz człowieka, który dba o własną korzyść i względy ludzkie. Jeśli
podejmujemy modlitwę, dobre uczynki i wyrzeczenia po to, aby odnieść korzyść,
odniesiemy korzyść doczesną i wieczną szkodę. Niejeden chodzi do kościoła,
aby pokazać się sąsiadom. Wielu polityków chętnie pokazuje się na Jasnej Górze,
aby zaskarbić sobie głosy wyborców. Dla zgrabnego ciała potrafimy stosować
różne diety, chodzić na siłownię i do klubów fitness. Niestety serce
człowieka jest jedno i nie da się podzielić. Jeśli czyjeś serce zapatrzone
jest w ziemskie dobra, szuka ziemskich korzyści, utraci życie wieczne. Czasem problem
jest jeszcze subtelniejszy: wydaje nam się, że służymy Bogu, tak jakbyśmy tą
służbą wyrządzali Mu przysługę. Jesteśmy dumni z siebie, porównujemy się z
innymi, w głębi serca pogardzając ich słabością i chełpiąc się swoją siłą.
Jezus mówi nam jednak: „niech nie wie twoja lewa ręka, co czyni prawa” oraz
„jeśli światło, które jest w tobie, jest ciemnością, jakże wielka to
ciemność”. Twoim światłem wewnętrznym nie może być pragnienie
samoudoskonalenia się, pragnienie uznania od ludzi, pragnienie sławy,
pieniędzy, czy jakiekolwiek inne – poza miłością Boga. Tylko miłość Boga jest
prawdziwym światłem wewnętrznym! |
1. Na czym polega problem obłudy
(dwulicowości)? 2. Czy Jezus każe nam zupełnie zapomnieć o
rzeczywistości doczesnej, czy też właściwie ustawić porządek – coś najpierw,
coś potem? 3. Spróbuj sobie wyobrazić sytuację, w której
sługa ma dwóch panów, a każdy z nich ma sprzeczne żądania. Co musi zrobić
sługa? 4. Jakie jest największe przeciwieństwo
służby Bogu? 5. W jaki sposób powinniśmy modlić się,
pościć i spełniać dobre uczynki? 6. Na czym polega istota modlitwy? Kiedy Bóg
wysłuchuje naszych modlitw? 7. Jakie rzeczy ludzie uznają za wartościowe?
Co jest dla ludzi wartością najwyższą? A co dla ciebie? Gdzie więc jest twój
„skarb”? |
7 |
|
To ostatnia część
Kazania na Górze. Jezus zwraca uwagę na potężny problem, od którego nie jest
wolny żaden człowiek: jest to problem wewnętrznego zakłamania. Ten problem
przejawia się na różne sposoby. Najbardziej poważnym jest osądzanie innych,
szukanie w nich winy i uniewinnianie samego siebie. Czyniąc tak, popełniamy
jeden z najcięższych grzechów, ponieważ stawiamy się w pozycji Boga. Tylko
Bóg ma prawo sądzić ludzi. Innym rodzajem zakłamania jest zwrócenie uwagi na
zewnętrzne dokonania zamiast na to, co w sercu. Zewnętrzne dokonania bez
właściwej motywacji i właściwej postawy serca znaczą tyle, co nic. Można
posiąść całą wiedzę, dokonywać cudów w imię Jezusa, a jednak nie mieć
prawdziwej więzi duchowej z Nim i zagubić swoją duszę. Więź z Jezusem
przejawia się w posłuszeństwie: gdy na co dzień wsłuchujemy się w głos
naszego Mistrza i wypełniamy Jego wolę, zachowujemy więź z Nim. Wypełnianie
woli Boga jest trudne, jest to kroczenie po wąskiej drodze. Ale Pan mówi nam,
że jeśli zapragniemy iść tą drogą i będziemy Go prosić o to, co na tej drodze
potrzebne, niczego nam nie odmówi! |
1. W języku polskim jest powiedzenie „nie
czyń drugiemu, co tobie niemiłe”. W jaki sposób Jezus wzmacnia tę zasadę? Czy
tylko mamy nie wyrządzać innym zła? 2. Na czym polega zło osądzania innych? Co
powinniśmy robić, kiedy rodzi się w nas pragnienie oceniania i osądzania
drugich? 3. Przed kim ostrzega nas Jezus? Czy możemy
ufać komuś tylko dlatego, że pięknie mówi o Bogu? 4. Czy możemy mieć pretensję do Boga, jeśli
nie dostaliśmy czegoś, o co nie prosiliśmy? Co powinniśmy robić, aby dostać
to, co dobre i potrzebne w życiu? 5. Na czym według Jezusa polega roztropność? 6. Jaka jest różnica między nauczaniem
„uczonych w Piśmie” a nauczaniem Jezusa? 7. Przeczytaj razem wersety |
8 |
|
W poprzednich
rozdziałach Mateusz odnotował słowa Jezusa, że „po owocach poznacie ich”. Od
tego momentu zaczyna się opis cudów, jakich dokonał Jezus. A właściwie –
znaków. Gdy mówimy „cud”, myślimy o czymś niezwykłym, wzbudzającym podziw,
przekraczającym prawa natury. Tymczasem cuda Jezusa były znakami
potwierdzającymi prawdziwość Jego słów. Cuda bez słów nie miałyby znaczenia.
Słowa bez cudów mogłyby być niewiarygodne. Pomyśl, jaka jest wymowa kolejnych
cudów Jezusa: oczyszczenie (trędowatego), uzdrowienie (tego, który był
daleki), uzdrowienie (tego, który był bliski), uciszenie żywiołów, wyrzucenie
złego ducha. Jezus pokazuje przez te cuda, jaka jest Jego misja: pragnie
oczyścić świat i uwolnić od nieładu spowodowanego przez grzech. Pragnie
przynieść uzdrowienie zarówno tym, którzy należeli do domu Izraela, jak i
tym, którzy dotąd byli daleko od obietnic Bożych. Do Jego misji należy nie
tylko usunięcie skutków grzechu, ale przede wszystkim uwolnienie ziemi spod
władzy szatana, pierwszej przyczyny zła i nieładu. Cuda te stawiają każdego
słuchacza Jezusa w sytuacji wyboru: mogę trwać w świecie skażonym grzechem
lub uczestniczyć w Królestwie Chrystusa. Jeśli pragnę być w Królestwie, muszę
iść za Chrystusem, nie oglądając się wstecz i nie szukając sobie wygodnego
miejsca w tym świecie. |
1. Co oznaczają słowa „na świadectwo dla
nich”? Dla kogo miało być to świadectwo i dlaczego pierwszy znak przeznaczony
jest dla tych właśnie ludzi? 2. Dlaczego drugi znak dotyczy sługi setnika
rzymskiego (okupanci Izraela!)? Jakie jest przesłanie tego znaku? 3. Do jakiej postawy sługi w stosunku do pana
odwołuje się setnik? Jaki wniosek dla nas, jeśli chodzi o postawę wiary? 4. Jaką mocą Jezus uzdrawia chorych i uwalnia
opętanych (wersety 16-17, 27, 29)? 5. Kto może rozkazywać siłom natury, a także
dobrym i złym duchom? 6. Jaki płynie z tego wniosek: kim jest
Jezus? 7. Co uniemożliwia uczestniczenie w
Królestwie Jezusa i doświadczenie Jego panowania? Jakie są więc warunki
naśladowania Jezusa (wersety 18-22)? |
9 |
|
Jeśli poprzednie
cuda otwierały oczy obserwatorów na to, kim jest Jezus, uzdrowienie
paralityka było ostatecznym dowodem na to, że nie jest tylko prorokiem albo
cudotwórcą. We wszystkich ewangeliach synoptycznych (Mt, Mk, Łk) ten cud jest
ukazany jako "znak sprzeciwu". Dla Żydów było jednoznaczne, że
odpuścić grzechy może wyłącznie Bóg. Jeśli więc Jezus odpuszcza grzechy
paralitykowi, to znaczy, że przypisuje sobie właściwości boskie. Nie dość na
tym! Okazuje się, że zna także myśli tych, którzy mają mu za złe to, co właśnie
powiedział i publicznie ujawnia ich przewrotność! A na potwierdzenie swojej
władzy dokonuje także uzdrowienia fizycznego. Na przykładzie tego cudu
widzimy, jaki jest w ogóle sens cudów Jezusa: są one niezaprzeczalnymi
faktami, potwierdzającymi jego Boską władzę i tożsamość. Od tej pory
ujawniają się dwie postawy słuchaczy Jezusa: tych, którzy umieją zaakceptować
Jezusa jako nie tylko Mesjasza, ale jako samego Syna Bożego oraz sceptyków,
przede wszystkim uczonych w Piśmie, którzy mają się za sprawiedliwych i nie
chcą przyjąć usprawiedliwienia i odpuszczenia grzechów przychodzącego od
samego Boga poprzez Jezusa jako Syna Bożego. Jezus stawia ich wobec wyboru:
albo przyjmą tę jedyną drogę do Boga, jaką jest On sam, albo zostaną przez
Boga odrzuceni. Niestety, z każdym cudem i każdym słowem Jezusa
zatwardziałość faryzeuszy wzrasta. To samo grozi i nam, gdy naszą religijność
zbudujemy na własnych pragnieniach i ludzkich tradycjach, a nie na Słowie
Bożym! |
1. Skoro grzech oznacza obrazę sprawiedliwego
Boga i zerwanie więzi z Nim, kto ma prawo odpuścić grzech? 2. Na czym polega misja Jezusa i do kogo jest
posłany? Kim mogą być współcześni grzesznicy i współcześni
"sprawiedliwi"? 3. Kto ma władzę nad śmiercią (wskrzeszenie
zmarłego) i nad złymi duchami (wyrzucenie złego ducha)? 4. Dlaczego Jezus określa samego siebie jako
"pan młody"? Czy przypominasz sobie jakieś teksty z Biblii, w
których mowa jest o Jezusie i Jego oblubienicy? Kto jest tą oblubienicą? 5. Czy moc Jezusa była tylko jakąś
psychologiczną sugestią? Czy mocą sugestii możliwe jest wskrzeszenie zmarłego
(córka Jaira) i uzdrowienie osoby, która dotyka tylko płaszcza uzdrowiciela?
Na czym więc polegała ta moc? 6. Jakiej postawy wymaga Jezus, aby możliwe
było przyjęcie Jego mocy (w. 2, 22, 29)? 7. Jaką wspólną cechę możesz znaleźć w
uzdrowieniu paralityka i niemego? |
10 |
|
Ewangelie tzw.
synoptyczne (Mt, Mk i Łk) zawierają wiele materiału wspólnego. Prawdopodobnie
pierwsza była ewangelia Marka, krótsza i skupiona bardziej na cudach Jezusa,
natomiast Mateusz i Łukasz pisząc swoje ewangelie, znali już tekst Marka i
korzystali także z tzw. zbioru mów Pańskich (zbiór Q). Ewangelie te, choć
„synoptyczne” (czyli po polsku – „zgodne w sposobie patrzenia”) nie są jednak
identyczne, a szczegóły, którymi się różnią, są niezmiernie istotne -
wskazują bowiem na ich autentyczność. Gdyby ktoś chciał sztucznie
uwiarygadniać Ewangelie, na pewno zadbałby o uzgodnienie wszystkich
odmiennych szczegółów. Tymczasem znane nam cztery kanoniczne ewangelie są
świadectwem żywych osób, które, każda na swój sposób, widziały i słyszały
Jezusa. Stąd różnice, których nikt nie próbował niwelować. U Mateusza opis
wyboru Dwunastu jest podobny do Markowego, ale wylicza apostołów parami. Opis
natomiast pierwszego rozesłania jest u Mateusza znacznie dłuższy, wzbogacony
o mowę Jezusa, która wyjaśnia sens tego rozesłania oraz przygotowuje uczniów
na przeciwności. Być może Mateusz, piszący ewangelię w obliczu prześladowań,
które dotknęły chrześcijan w imperium rzymskim, pragnie w ten sposób
przypomnieć, że było to przewidziane od samego początku. W każdym razie
wyraźnie słowa Jezusa następujące po tym pierwszym rozesłaniu nie odnoszą się
bezpośrednio do tego rozesłania, ale do misji Kościoła. Świadczą o tym słowa
"nie zdołacie obejść miast Izraela, nim przyjdzie Syn Człowieczy".
Można je odnieść do |
1. Dlaczego Jezus najpierw wysyła swych
uczniów z misją wyłącznie do Izraela? Podpowiedź: Do kogo skierowane były
obietnice Boże w Starym Testamencie? (Por. Łk 13, 23-35; Zach 8,1-23). 2. Jak myślisz, dlaczego Jezus każe uczniom
iść w drogę bez trzosa, dwóch sukien, sandałów? (Por. 3. Jakiej sytuacji dotyczy obietnica, że nie
będziemy musieli przygotowywać słów na swoją obronę? 4. Czy Jezus obiecuje nam, że wszyscy przyjmą
Jego ewangelię? Jak mamy się zachować w sytuacji, gdy spotykamy się z
odrzuceniem Dobrej Nowiny? 5. Jakiej sytuacji dotyczy konieczność wyboru
pomiędzy Jezusem a rodziną? (w. 34-37) 6. Jaka jest wartość i godność uczniów Jezusa
(w. 40-42)? Jaki z tego wniosek dla nas? 7. Kto
we wcześniejszym rozdziale nazywał Jezusa diabłem (9,34)? Od jakich ludzi
może nas spotkać najwięcej prześladowań? |
11 |
|
Ewangelia Mateusza
składa się z trzech głównych części: dzieciństwo (1-2), wydarzenia z życia
publicznego (3-25), męka i zmartwychwstanie (26-28). Druga część podzielona
jest na 5 partii treściowych, a każda z tych partii zawiera relację z
wydarzeń oraz przemowę Jezusa, kończącą się np. słowami takimi jak tu: „i
stało się, gdy Jezus zakończył wszystkie te nauki”. Na początku rozdziału 11
widzimy, że Mateusz przechodzi do trzeciej partii materiału. Jeśli pierwszą
(3-7) stanowiło objawienie Królestwa Niebieskiego, drugą ujawnienie
tożsamości i misji Jezusa (8-10), trzecią jest pokazanie tajemnicy Królestwa
Niebieskiego, które jest ukryte przed oczami, a jednak rzeczywiste. Nie
należy ono do rzeczywistości ziemskiej, ale do porządku wiecznego. Być może
dlatego Mateusz posługuje się terminem Królestwo „niebieskie”, a nie po
prostu „Boże”. Pierwszym
przejawem tej tajemnicy jest odpowiedź, jakiej Jezus udziela Janowi. Jest to
odpowiedź nie wprost. Zamiast powiedzieć po prostu „jestem Mesjaszem i
Królem”, Jezus wskazuje na swoje dzieła i zachęca do wiary. Bez tej postawy
nie jest możliwe wejście do Królestwa Niebieskiego. Królestwa tego nie można
bowiem nauczyć się zmysłami ani rozumem, ale jedyna droga do niego prowadzi
przez przyjście bezpośrednio do Jezusa, w postawie pokornej wiary. Dowodem
tego są miasta Korozain i Betsaida: choć widziały na własne oczy cuda Jezusa,
nie nawróciły się. Nie wystarczy więc widzieć oczami, trzeba jeszcze
uwierzyć! |
1. Jak widzi Jezus relację obietnic Starego
Testamentu do Królestwa Niebieskiego (w. 10-11)? 2. Jaka jest rola Jana Chrzciciela i do
jakiego starotestamentalnego proroka porównuje go Jezus? 3. Kim był Eliasz i jaka była jego misja?
(Por. 1Krl 18,20-19,14; 2Krl 2,1-13) 4. W czym przejawiała się dwulicowość
słuchaczy Jezusa? Czy przypominasz sobie, jaki jest fundamentalny grzech, na
który zwrócił uwagę Jezus (Mt 7,1-5)? Czy mądrość polega na osądzaniu innych?
Na czym więc polega? (zob. następne pytanie) 5. Kto według Jezusa może poznać najgłębszą
prawdę? (w. 25-27) 6. Znajdź w tym fragmencie wszystkie słowa,
którymi Jezus opisuje tych, którzy zdobędą Królestwo Niebieskie? Jacy więc
powinni być uczniowie Jezusa? 7. W jaki sposób znajdziemy ukojenie duszy?
Jezus wymienia dwa elementy potrzebne, aby to osiągnąć? Jakie są to elementy?
(w. 28 i 29). |
12 |
|
Kto jest
prawdziwym krewnym Jezusa? Ten, kto słucha Słowa Bożego i wypełnia je.
Słuchanie Słowa Bożego to nie to samo, co wyszukiwanie w Biblii cytatów,
które mają potwierdzić moje przyzwyczajenia i przekonania. Słuchanie Słowa
Bożego wymaga poddania się Duchowi Świętemu oraz bycia jednym z uczniów Chrystusa.
Nie da się zrozumieć Bożego Słowa z dystansu, oceniając je i osądzając. Ten,
kto tak czyni, stawia się w pozycji Boga. To właśnie próbowali zrobić
faryzeusze i „uczeni w Piśmie”. W Ewangelii Mateusza wyraźniej niż w innych
ewangeliach przeciwnicy Jezusa są zawsze utożsamieni z tymi dwoma grupami.
Czy zastanawiałeś się, jak to możliwe, że ludzie, którzy znają Biblię na
pamięć i z zasady powinni rozumieć dogłębnie jej przesłanie, stają się
największymi wrogami Boga, który przychodzi do nich i wymaga uznania swego
autorytetu? W tym właśnie
problem – studiując Słowo Boże można popaść w postawę faryzejską, uważać
siebie samego za znawcę Słowa Bożego i być przekonanym, że się „opanowało”
Słowo Boże. Jednak Słowo Boże to nie martwa księga ani zbiór zasad i przepisów.
Słowa Bożego nie da się objąć umysłem, opanować, można jedynie ciągle go
słuchać i być mu posłusznym. Słowo Boże jest żywe i przenikające do samego
szpiku kości (Hbr 4,12). To Słowo Boże rozsądza wszystko, a nie człowiek
rozsądza Słowo Boże! I tylko będąc poddanym Duchowi Świętemu można to słowo
przyjąć. Prawda ta wyrażona jest w wielu miejscach w Biblii, np. u proroków
(Iz 6,8-10, Jr 11), a najdobitniej
chyba u św. Pawła w 1Kor 1,18-2,16). |
1. Czy rozumiesz, na czym polega istota
grzechu przeciw Duchowi Świętemu? Czy może przyjąć Słowo Boże ten, który
odrzuca działanie Ducha Bożego? 2. Jaki jest sens dwóch cudów uczynionych w
szabat? Co chciał Jezus pokazać faryzeuszom, którzy Słowo Boże utożsamiali ze
zbiorem suchych przepisów prawnych? 3. Dlaczego Jezus tak dużą wagę przykłada do
słów, które wychodzą z ust człowieka (w. 34)? 4. Jakie znaki wymienione w tym rozdziale
świadczą o tym, że Jezus jest rzeczywiście Synem Bożym? Jaki będzie
ostateczny znak, potwierdzający Jego tożsamość? 5. Jakie dwie ważne prawdy odnośnie walki
duchowej zawarte są w tym rozdziale? (Kto może zwyciężyć złego ducha? Co
należy zrobić, gdy zostaniemy uwolnieni od złego ducha?) 6. Jak
sądzisz, dlaczego Jezus nie chciał, aby uzdrowieni przez Niego
ujawniali Jego moc (w. 16)? Jak byś określił postępowanie Jezusa: żądza
władzy i poklasku, czy siła wewnętrzna i pokora? 7. Przeczytaj |
13 |
|
Co jest dla
człowieka najważniejsze w życiu? Dla tego, który jest młody i zdrowy
najczęściej najważniejsze są pieniądze, kariera, przyjemności. Dla osób
chorych lub starszych na pierwszy plan wysuwa się zdrowie. Dla niektórych
najważniejsza może być rodzina, własna twórczość lub sława. Niestety dla
wszystkich tych ludzi Słowo Boże jest nieprzystępne, a Biblia jest zamkniętą
księgą. Jezus pokazuje, co się dzieje ze Słowem Bożym u ludzi, którzy nie
postawili Królestwa niebieskiego na pierwszym miejscu. Zarówno pierwsza
przypowieść o siewcy, jak i następne – o chwaście, ziarnku gorczycy,
zaczynie, skarbie, perle i sieci – pokazują, w jaki sposób Królestwo
niebieskie związane jest ze Słowem Bożym i z hierarchią wartości. Porównanie
do skarbu i perły uzmysławia wartość Królestwa niebieskiego i odnosi się do
sytuacji w czasach Jezusa: ten, kto znalazł skarb na swoim polu, miał do
niego prawo (a z braku banków, sejfów i ubezpieczeń często zakopywano w polu
cenne rzeczy); poszukiwanie cennych pereł było swoistym hobby, posiadanie
szlachetnych pereł – oznaką dobrego smaku i zamożności. Królestwo
niebieskie nie przyjdzie nagle, lecz będzie stopniowo wzrastać. Już w
poprzednim rozdziale była mowa o tym, że misja Jezusa nie ma w sobie nic z
przemocy i władzy zewnętrznej. Chrystus-Król jest królem łagodnym i
cierpliwym, czekającym aż do końca czasów. Każdy, kto słucha Jego słów i
wypełnia je, staje się Jego uczniem, a przez to i członkiem Jego królestwa. W tym rozdziale
widzimy też, że ostatecznie nie istnieją trzy grupy ludzi – ci, którzy są
posłuszni Bogu, ci, którzy są posłuszni diabłu oraz ci, którym sprawy
religijne są obojętne (bo skupieni są sami na sobie), ale tylko dwie
pierwsze. Trzecia grupa, ci, którzy nie umieją wybrać pomiędzy dobrem i złem,
ostatecznie zaliczeni będą do tych, którzy źle wybrali! |
1. Kiedy i w jaki sposób można ostatecznie
zrozumieć znaczenie proroctwa? Kto może zrozumieć znaczenie Słowa Bożego? (w.
10-16). Czy można je zrozumieć, nie będąc uczniem Chrystusa? 2. Co oznacza ziarno posiane na drodze i kim
są dzisiaj ludzie, których dotyczy ta postawa? A ziarno na skale? A ziarno
rzucone między ciernie? 3. Dlaczego Jezus nie chce od razu karać
wszystkich, którzy w życiu doczesnym dopuszczają się nieprawości? Jak ma się
to do słów z 4. Czy złe jest studiowanie Pisma Świętego?
Co trzeba robić i kim trzeba być, aby studiowanie Pisma przynosiło pożytek
(w. 52)? 5. Jaka jest relacja liczbowa słuchaczy
Jezusa do jego uczniów? Czy należy się spodziewać, że przy końcu świata
niemal wszyscy się zbawią? (Mt 13,2.12.36; 7,13-14) 6. Jaką prawdę o królestwie niebieskim
uzmysławia porównanie do maleńkiej gorczycy i niewidocznego zaczynu? 7. Czy wystarczy dostrzec skarb lub perłę,
aby je mieć? Co więc trzeba zrobić, aby zyskać ten skarb i perłę? |
14 |
|
Poprzedni rozdział
kończy się podsumowaniem „Tylko w swojej ojczyźnie może być prorok tak
lekceważony”. Od tego rozdziału zaczyna się następna partia treści, której
punktem szczytowym jest Przemienienie Jezusa. W tamtym momencie Jezus
odsłonił przed wybranymi uczniami zasłonę tajemnicy, która otaczała Jego
misję. Jednak już w tym rozdziale pokazuje im, że nie jest tylko tym, który
panuje nad siłami natury, ale wręcz może je przekraczać. Rozmnożenie chleba i
chodzenie po wodzie jest wbrew prawom natury! Jezus więc nie tylko naprawia
to, co popsuł grzech. Jego misja nie ogranicza się do uzdrowienia natury i
uwolnienia od przekleństwa grzechu, ale przekracza naturę! Jak głupio w
świetle cudów Jezusa brzmią słowa Heroda, który widzi w Nim tylko
„odtworzenie” mocy Jana Chrzciciela. Dla Heroda Jezus był tylko prorokiem,
którego jednocześnie się bał i był nim zaciekawiony. Niestety takie
zaciekawienie Jezusem nie będzie zaspokojone. Gdy wreszcie Jezus pojawił się
przed Herodem (Łk 23,8-9), ten nie usłyszał od Niego ani słowa! W tym rozdziale
widzimy także, jak bardzo Królestwo Boże stoi w konflikcie ze słabą naturą
człowieka. Piotr, któremu Jezus powierzy wkrótce klucze do Królestwa,
najlepiej demonstruje ten konflikt: wiara i słabość. W tym rozdziale wiara
objawia się przez decyzję wyjścia z łodzi ku Jezusowi, jednak wystarczy
powiew wiatru, by wiara upadła. W 16 rozdziale wiara pozwala Piotrowi
zobaczyć, kim naprawdę jest Jezus, a jednak za chwilę, przerażony perspektywą
cierpienia, próbuje odwieść Go od wypełnienia Jego misji. Po raz trzeci wiara
i słabość Piotra ukazują się przed Męką Jezusa, gdy najpierw następuje
wyznanie wiary, potem zaś zaparcie się Jezusa (por. |
1. Przez co
zginął Jan Chrzciciel? Spróbuj
to odnieść do słów Jezusa z 2. Czy cud rozmnożenia chleba ma w sobie coś
sensacyjnego albo magicznego? Czy uczniowie widzieli, jak chleb się rozrastał
albo rozmnażał? Co było istotnym momentem tego cudu (w. 19)? 3. Na co mogą wskazywać słowa Piotra „jeśli
to ty jesteś” (w. 28)? 4. W czym przejawiła się niekonsekwencja
Piotra? 5. Magia wymaga od cudotwórcy drobiazgowego
wypełnienia jakiegoś rytuału, a częścią tego rytuału jest odwołanie się do
mocy diabelskich. Co mówią nam o cudach Jezusa słowa z wersetu 36? Dlaczego
Jezus mógł uzdrawiać tak po prostu, przez samo zbliżenie się do danej osoby? 6. Dlaczego w niektórych cudach Jezus
posługuje się jakimś zewnętrznym symbolem lub wykorzystuje naturalne
elementy, jak chleb i ryby? (podpowiedź: patrz następne pytanie) 7. Woda, chleb, ryba – to rzeczywistość
naturalna, ludzka. Kto może panować nad całą naturą i przekraczać jej prawa?
Czy może to czynić ktoś, kto sam jest częścią natury i podlega jej
porządkowi? |
15 |
|
Jak łatwo pośród
naturalnej religijności i szacunku dla tradycji zagubić to, co najważniejsze
w religii – posłuszeństwo Bogu! Obmywanie rąk przed posiłkiem to jedna z
tradycji, na którą szczególnie zwracali uwagę faryzeusze i z której byli
znani – paradoksalnie, Prawo Mojżeszowe nie nakłada nigdzie takiego
obowiązku! A jednak faryzeusze czynią z tego oskarżenie wobec Jezusa – jasne
jest więc, że swoją własną „uświęconą” tradycję stawiają na równi z
prawdziwym prawem Bożym. Jezus odpowiada
faryzeuszom pytaniem na pytanie – co jest typową praktyką rabinacką. Pokazuje
tym samym, że doskonale rozumie ich sposób myślenia i umie posługiwać się ich
własną „bronią”. Zwrócenie uwagi na przykazanie czci wobec rodziców było
szczególnie celne: wielu rabinów (o czym zaświadcza historyk żydowski z I w.,
Józef Flawiusz) uważało je za najważniejsze przykazanie w całym Prawie. Czystość, o którą
chodziło faryzeuszom, była czystością zewnętrzną, zachowywaniem przepisów.
Jednak wobec Boga taka czystość niewiele jest warta. Liczy się serce – jeśli
w nim jest brud i złe motywacje, nic nie pomoże zachowywanie przepisów. Spotkanie z
kobietą kananejską (czyli nie należącą do Izraela, ale do innej grupy
etnicznej) ukazuje to, w jaki sposób patrzy na nas Bóg. Przede wszystkim,
Słowo Boże jest niezmienne i Bóg jest zawsze wierny obietnicom, które złożył.
Najważniejszą obietnicą wobec Narodu Wybranego była obietnica Mesjasza –
dlatego też Jezus najpierw przyszedł do Izraela. Dopiero całkowite i
oficjalne odrzucenie Go przez swój naród zapoczątkowało czas, w którym misja
Jezusa i założonego przez Niego Kościoła rozszerzyła się na całą ludzkość.
Jednak wiara człowieka ma dla Boga tak wielką wartość, że jest gotów dać
niejako „na wyrost” i z wyprzedzeniem temu, kto naprawdę wierzy. |
1. W czasach Jezusa nie było emerytur! Co
mogło stać się ze starą matką lub ojcem, gdy dorosłe dzieci zamiast wspierać
ich materialnie, składali dary na świątynię? 2. Co można powiedzieć o człowieku, który nie
dba o swoją rodzinę, twierdząc, że służy tylko Bogu? (Por. 1Tm 5,8) 3. Jaki był stosunek apostołów do faryzeuszy?
A co o nich myślał Jezus? 4. Jakie jest miejsce Izraela w planach Bożych?
(por. Za 8,20-23; Rz 11). Co oznaczają „owce, które poginęły z domu Izraela”? 5. Czy ludzie nie uznający jedynego Boga –
Jahwe mogli mieć udział w obietnicach Bożych? (por. Iz 42,6-8) Co sprawiło,
że poganka dostąpiła błogosławieństwa i mocy prawdziwego Boga? 6. Co oznaczają słowa, że wszelkie nieczyste
rzeczy „pochodzą z serca”? Zastanów się, skąd ludzie biorą motywację do złego
działania: czy jest to zawsze inspiracja z zewnątrz (zło jest atrakcyjne),
czy od wewnątrz (czuję pragnienie zrobienia czegoś, co jest złe), czy
połączenie jednego i drugiego? 7. Jaka była podwójna reakcja tłumów na cuda
Jezusa? (w. 30) |
16 |
|
Dlaczego Jezus
pyta najpierw uczniów nie o ich zdanie, ale o to, za kogo uważają go ludzie?.
Po to, by wyprowadzić ich na wyższy poziom od niedoskonałego patrzenia tłumów. Z tego
samego powodu pyta ich nie na samym początku nauczania, ale po uczynieniu
wielu cudów i przedstawieniu wielu nauk, daniu dowodów swego Bóstwa i
jedności z Ojcem. I dając do zrozumienia, jak szczerze pragnie, aby wyznano
Jego miejsce w planie zbawienia, mówi ‘Syn Człowieczy’, wskazując na swoje
Bóstwo, tak jak w innych miejscach, np. ‘żaden człowiek nie wstąpił do nieba,
jak tylko Syn Człowieczy, który jest w niebie’. Dlaczego Jezus karci
Natanaela, gdy kierowany ludzkim podziwem nazywa go Synem Bożym? (J 1,49-50)
Dlaczego chwali Piotra, gdy ten czyni pozornie to samo? Kluczem do
zrozumienia tego są słowa „błogosławiony jesteś, bo nie objawiły ci tego
ciało i krew, lecz Ojciec mój, który jest w niebie” (Por. św. Jan Chryzostom,
54 Homilia do Ew. św. Mateusza) Jezus nie czyni
Piotra fundamentem Kościoła z powodu jego ludzkich osiągnięć, ale z powodu
tego, że usłyszał w sercu głos Boga i uwierzył! Chwilę później Piotr wraca do
ludzkiego sposobu myślenia i zostaje surowo skarcony! Kto z nas chciałby być
nazwany przez Jezusa szatanem i przeszkodą? Aby tak nie było, konieczne jest
wzięcie sobie do serca przestrogi z wersetów 24-26: niemożliwe jest
zrozumienie Jezusa ani pójście za Nim bez porzucenia ludzkiego sposobu
myślenia w sprawach duchowych! Ostatniego wersetu
tego rozdziału nie należy rozumieć w oderwaniu od reszty. Jest on częścią
zestawienia śmierć-życie. Jezusowi nie chodzi o to, że niektórzy z Jego
słuchaczy doczekają końca świata, żyjąc na ziemi (ponad 2000 lat?), ale że
zostaną uwolnieni spod władzy śmierci i oczekując „pod ołtarzem Bożym w
niebie” jako pierwsi zobaczą przychodzące królestwo Boże (por. 1Tes 4,15 oraz
Ap 6,9-11). |
1. Znajdź w tym rozdziale wszystkie
zestawienia przeciwstawień (ciało i krew – Ojciec w niebie, zwiążesz –
rozwiążesz, zabity – zmartwychwstanie itd.) Dlaczego Jezus stosuje tak ostre
przeciwstawienia? Co chce dać do zrozumienia uczniom? 2. Po tylu cudach faryzeusze domagają się
jeszcze od Jezusa znaku z nieba! Jak byś określił taką postawę kogoś, kto
dostał wieokrotnie więcej niż mógł się spodziewać, a domaga się jeszcze
więcej? 3. Jaki jest związek wiary i znaków Bożych? 4. W Bożym planie („ekonomii”) zbawienia
przewidziane są różne okresy („czasy”). Jest czas Starego Przymierza, czas
Mesjasza, czas Kościoła i czas Powtórnego Przyjścia Jezusa. Którego czasu nie
umieli rozpoznać faryzeusze? 5. Jakie wyobrażenie Mesjasza miał Piotr? A
Faryzeusze? A jaki obraz Mesjasza pragnie przedstawić Jezus? 6. Dlaczego akurat w tym momencie Jezus
tłumaczy apostołom po raz pierwszy konieczność swej Męki i Zmartwychwstania? 7. Pomyśl jeszcze raz nad dwoma różnymi
postawami życiowymi: skoncentrowanej na sobie samym i swoim zysku oraz
skoncentrowanej na posłuszeństwie Bogu. Uzupełnij przeciwstawne pary: zaprzeć się siebie – czynić
to, co mi się podoba, __ -zlekceważyć
krzyż, __ - iść drogą świata, __ - zyskać cały świat, ____ - mieć korzyści
doczesne. |
17 |
|
Przemienienie
Jezusa to wydarzenie, które miało otworzyć oczy apostołom. Po wyznaniu wiary
w boskość Jezusa nadszedł czas, by mógł on apostołom ukazać nieco więcej ze
swej tajemnicy. A jednak apostołowie tak, jakby nic nie pojmowali. Przyjście
Mojżesza i Eliasza zinterpretowali w czysto cielesnych kategoriach: chcieli
im stawiać namioty! A zaraz po zejściu z Góry Przemienienia ich myśli wróciły
do pozbawionych zrozumienia duchowego rozważań uczonych w Piśmie. Pytanie,
które zadają Jezusowi jest co najmniej dziwne w tej sytuacji: przed momentem
widzieli Eliasza, a tu nagle pytają Jezusa, czy Eliasz przyjdzie!
Paradoksalnie, uczeni w Piśmie słusznie spodziewali się Eliasza (por. Dlaczego Jezus
zabrania uczniom mówić o tym, co widzieli? Powodem jest brak rozumienia
duchowego. I apostołowie – i my sami – jesteśmy skłonni traktować wielkie
dzieła Boże w kategoriach sensacji, wzruszenia religijnego. Szukamy
cudowności, niezwykłości, nadzwyczajności – a przez to przeoczamy to, co jest
istotą tych dzieł. Jezus nie był showmanem, nie pragnął podziwu – przyszedł
spełnić misję. Dlatego po raz drugi przypomina apostołom o tym, że będzie
musiał umrzeć. Znamienne, że pierwszy raz powiedział to po tym, jak Piotr
wyznał Jego Boską godność, drugi zaś – gdy apostołowie na własne oczy ujrzeli
Jego chwałę. Godność Jezusa
ujawnia się także w dwóch cudach zrelacjonowanych w tym rozdziale: złego
ducha, którego nie umieli wyrzucić Jego uczniowie, On wyrzuca bez trudu. W
sytuacji, gdy poborca podatkowy usiłuje sprowadzić Jezusa do roli poddanego,
On czyni cud, który zaspokaja roszczenia poborcy, a jednocześnie nie pozwala
sprowadzić Jezusa do tej roli, w jakiej chciałby go postawić urzędnik. |
1. Jaka jest różnica między widzeniem osób
świętych lub rzeczy nadprzyrodzonych, a słyszeniem lub widzeniem samego Boga?
Popatrz na reakcję apostołów. 2. Co mówi nam o Jezusie ta sytuacja – był On
jedynym, który nie uląkł się głosu Bożego, ale został przez ten głos nazwany
Synem umiłowanym? 3. Jaka jest moc wiary? Na czym polega moc
ukryta w maleńkim ziarnku gorczycy? (Por. 4. Czy apostołowie rozumieli istotę misji
Jezusa? O czym świadczy ich smutek wobec zapowiedzi Jego śmierci i
zmartwychwstania? 5. Zwróć uwagę na dynamikę zdarzenia z
podatkiem: poborcy nie mają odwagi podejść do Jezusa, więc pytają św. Piotra.
Jezus, zaspokajając ich roszczenia, dwukrotnie objawia swoją władzę. Jeden
moment to wskazanie na wyłowienie ryby z monetą o wartości dokładnie równej
podatkowi za dwie osoby. Czy widzisz wcześniejszy moment w tej sytuacji, gdy
Jezus udowodnił swoją władzę? 6. Czym się różni ta zapowiedź męki i
zmartwychwstania od dwóch pozostałych: 7. Kto jeszcze rozmawiał z Bogiem w obłoku?
(Wj 19,9, Wj 33,9, Ez 1,4nn). Kto nie mógł znieść tak intensywnej obecności
Bożej? (1Krl 8,11, 2Kron 5,14) |
18 |
|
W tym i następnym
rozdziale Jezus przedstawia uczniom zasady wzajemnego odnoszenia się do
siebie, które obowiązują uczniów Królestwa. Jest to etyka dużo bardziej
radykalna od jakiejkolwiek znanej wcześniej! W jej centrum jest wartość i
godność osoby każdego człowieka. Jezusowa etyka nie jest oparta na długim
zbiorze reguł postępowania, ale jest prosta i czytelna, a jednak tym
trudniejsza do zrealizowania. Po pierwsze, Jezus
odwraca naturalny porządek patrzenia na to, co wielkie i małe. W Królestwie
Bożym nie ma nic z ludzkiej wielkości. Wzorem do naśladowania jest dziecko,
ufne i szczere, a nie ktoś, kto wyrobił sobie pozycję społeczną i traktuje
innych z góry. Jezus zwraca też
uwagę na istotę wzajemnych relacji: mamy nawzajem się budować i wspierać.
Dlatego szczególną winą jest pociągnięcie drugiej osoby do grzechu.
Zgorszenie to nie (wbrew obiegowym poglądom) sprawienie, że druga osoba się
zbulwersuje moim postępowaniem („zgorszy się”), ale że pomyśli, że moje złe
postępowanie jest normą i zacznie mnie naśladować! Jezus pokazuje
rangę wzajemnej relacji między ludźmi w kilku sytuacjach: zagubionej owcy
(nie ma ludzi nieważnych), braterskiego napomnienia (grzech drugiej osoby
wobec mnie nie ma zrywać więzi między nami, ale być okazją do upomnienia),
siły wspólnej modlitwy i jednomyślności i w obowiązku przebaczenia. |
1. W czym mamy być podobni do dzieci, aby
dostać się do Królestwa niebieskiego? W naiwności? W niezaradności? Więc w
czym? 2. Na czym polega istota zgorszenia? Jak
mocno powinniśmy zwalczać przyczynę grzechu? 3. Czy powinniśmy zwalczać przyczynę grzechu
w innych? Jak powinniśmy się zachować, widząc grzech drugiej osoby? 4. Jezus obiecał coś Piotrowi jako
fundamentowi Kościoła, a teraz rozszerza tę obietnicę na cały Kościół. Co
jest przedmiotem tej obietnicy? (Por. 5. Zwróć uwagę na liczbę mnogą w poprzedniej
obietnicy. Jest ona także związana z modlitwą prośby. Co chce nam przez to
pokazać Jezus? 6. Jaka jest Jezusowa miara przebaczenia? A
jaka jest miara św. Piotra (zwróć uwagę na „aż”)? 7. Jak określiłbyś postawę sługi, któremu
darowano wielki dług, a on sam nie potrafił darować małego? Zapamiętaj, że
tej postawy powinniśmy się szczególnie wystrzegać! |
19 |
|
W tym rozdziale
widzimy, jak Jezus przedstawia dalszą część etyki Królestwa niebieskiego.
Etyka ta nie jest całkiem odmienna od zasad, które wcześniej objawił Bóg
Mojżeszowi, ani od zasad, które człowiek czerpie z własnego sumienia, czyli
wewnętrznego głosu Bożego. Widać to na przykładzie młodzieńca, który słyszy
odpowiedź, że przede wszystkim ma przestrzegać przykazań. Pytanie
"których" nie było bezzasadne, jeśli bowiem przyjrzymy się Księgom
Mojżeszowym, dostrzeżemy, że jest w nich kilkaset nakazów i zakazów. Jezus
wskazuje na jądro prawa Mojżeszowego, a jednocześnie daje do zrozumienia, że
nie w skrupulatnym przestrzeganiu mnóstwa przepisów należy szukać
doskonałości moralnej. Można bowiem, przestrzegając przepisów, zagubić sens
prawa. Etyka Jezusa wymaga zrozumienia tego sensu i wyciągnięcia z tego
wniosków - często radykalnych. Przykładem tego jest sprawa rozwodów. Mojżesz
pozwolił mężczyznom się rozwodzić, Jezus jednak wraca do pierwotnego zamiaru
Bożego i wskazuje, że rozwód zawsze jest wbrew temu zamiarowi. Sensem
małżeństwa jest bowiem jedność, a nie przyjemność czy pożytek. Podobnie,
właściwym sensem bezżeństwa jest służba Królestwu Bożemu, choć istnieją też
ludzie niezdolni do małżeństwa z
innych powodów. Jezus nie czyni z bezżeństwa ideału dla wszystkich, lecz
wskazuje, że tylko niektórzy mogą pojąć sens bezżeństwa - i nie jest to na
mocy własnego wysiłku, ale musi być to dane z góry. Znamienne, że te słowa
Jezusa znajdujemy tylko w Ewangelii Mateusza - widać nie wbiły się w pamięć
wszystkich uczniów Jezusa, co paradoksalnie potwierdza ich prawdziwość -
tylko nieliczni mogą to pojąć. |
1.
Jaki
jest, według Jezusa, pierwotny cel i sens małżeństwa? 2.
Co
byś powiedział o reakcji uczniów na te słowa Jezusa? Jak oni traktowali
małżeństwo? 3.
To
już drugi raz, gdy Jezus stawia dzieci za wzór. Co może oznaczać gest
nałożenia na kogoś rąk? Co oznacza w tym przypadku? (Por. Rdz 48,14-15; Lb
27,18-20; Łk 13,13; Dz 8,17) 4.
Co
jest potrzebne, aby wejść do Królestwa niebieskiego? A co, aby osiągnąć
doskonałość? 5.
Jak
słowa Jezusa zwrócone do bogatego młodzieńca mają się do przypowieści o perle
i skarbie (Mt 13,44-46)? Czy widzisz w tych słowach dodatkowe wyjaśnienie
tych przypowieści? 6.
Czy
Jezus zachęca do abnegacji wszystkiego, jak filozof Diogenes, który siedział
w beczce i nic nie miał? Z jakiego powodu Jezus każe nam rezygnować z czegoś? 7.
Jaka
jest podwójna nagroda za opuszczenie czegoś ze względu na Jezusa? |
20 |
|
Mateusz rozwija
dynamikę swojej Ewangelii, ukazując misję Jezusa jako drogę ku Jerozolimie.
To już ostatni rozdział, który mówi o działalności Jezusa poza Jerozolimą:
przygotowuje on na punkt kulminacyjny Ewangelii. Trzecia zapowiedź Męki i
Zmartwychwstania jest najbardziej szczegółowa i wskazuje na wydarzenia, które
mają wkrótce mieć miejsce. Przypowieść o
robotnikach w winnicy powinniśmy łączyć z poprzednim rozdziałem: Jezus
ukazuje, że dwie nagrody, o których powiedział wcześniej nie są sobie równe.
Zbawienie, uchylające nam drzwi do Królestwa niebieskiego, jest jedno dla
wszystkich. Ten, kto nawrócił się nawet w ostatniej chwili życia i uznał
Jezusa jako swego Pana i Zbawiciela, wejdzie do Królestwa tak samo jak ten,
kto nawrócił się w młodości. Tu „zapłata” jest jedna i nie może być innej. Te
słowa nie przeczą jednak wcześniejszej obietnicy, że prócz życia wiecznego
możemy uzyskać także dodatkowe nagrody. Nasze dobre czyny na ziemi, jeśli
były pełnione ze względu na Jezusa, otrzymają swoją nagrodę – i tu na ziemi,
i w niebie. To, co otrzymamy w
niebie jako nagrodę za naszą wierność Jezusowi, jest niewyobrażalne. Prośba
matki synów Zebedeusza jest skrajnie naiwna. Jezus obiecał apostołom, że
zasiądą na tronach w Jego królestwie, aby sądzić pokolenia Izraela. Jednak ta
kobieta rozumie Jego słowa w sposób zupełnie opaczny: próbuje niejako „po
protekcji” załatwić najlepsze miejsce swoim synom, nie rozumiejąc związku
między oddaniem wszystkiego Jezusowi a nagrodą i wywyższeniem w niebie. |
1. Co jest tym denarem, o który Bóg –
gospodarz winnicy – umówił się z każdym człowiekiem? 2. Czy gospodarz przypisuje jakąś winę tym,
którzy cały dzień stali na rynku? Jakbyś określił postawę takiego pracodawcy,
który daje zapłatę stosownie do potrzeby pracownika, a nie do zysku, jaki
osiąga dzięki pracownikowi? 3. Jak mieli na imię synowie Zebedeusza? (Mk
10,35) Kim byli z zawodu? (Mt 4,21) Jak traktował Jezus jednego z nich (J
21,20) 4. Na czym polegała niestosowność prośby ich
matki? Od czego chciała uzależnić miejsce w Królestwie niebieskim? 5. Czym różni się przełożeństwo w Kościele od
władzy tego świata? 6. Czy Jezus nazywa w ogóle przełożeństwo
władzą? Jak więc je nazywa? 7. Czy Jezus nie zdawał sobie sprawy z tego,
że niewidomi są niewidomi? Dlaczego więc zapytał ich o to, czego chcą od
Niego? Czego nas to uczy, jeśli chodzi o otrzymywanie przez nas od Jezusa
tego, czego potrzebujemy? |
21 |
|
Ten rozdział
opisuje wydarzenia związane z wjazdem do Jerozolimy. Każde z nich jest
wypełnieniem proroctwa i ma też znaczenie prorockie – dlatego nie są
oczywiste same w sobie. Sam wjazd do Jerozolimy został przez Mateusza
odniesiony do słów Izajasza, Zachariasza i Psalmów. Trudniej nam zrozumieć moment
przekleństwa rzuconego na drzewo figowe, bo Mateusz nie odnosi tego do
żadnego proroctwa. Także i ten moment ma znaczenie prorocze. Drzewo figowe w
wielu miejscach Biblii symbolizuje Izraela. Figowiec, oliwka i winorośl to
charakterystyczne rośliny dla górzystego terenu Izraela (por. 1Krl 5,5, 2Krl
18,31). Jedyne przekleństwo Jezusa, odnotowane w Ewangeliach, ma olbrzymie
znaczenie prorockie. Aby je zrozumieć, musimy odnieść się do Jr 24. Jest tam
widzenie dwóch koszy fig – wiosenne są dobre, jesienne – tak zepsute, że nie
będzie z nich już żadnego pożytku. Sam Jeremiasz wskazuje, że zepsute figi
oznaczają tych, którzy pozostali w Izraelu i na swój sposób usiłowali
wypełniać Boże obietnice, nie przyjmując tego trudnego sposobu, w jaki chciał
je spełnić sam Bóg! W Izraelu główny zbiór fig dokonuje się jesienią, tak
więc możemy zrozumieć, że większość Żydów („jesienne figi”) odrzuciła Boże
obietnice. Wiosenne figi są zapowiedzią zbioru jesiennego. Gdy nie pojawią
się wiosenne, nie będzie też jesiennych. Jezus wkraczał do Jerozolimy wczesną
wiosną i nie znalazł żadnych fig na figowcu. Wypowiadając do figowca słowa
„niechże już nigdy nie rodzi się z ciebie owoc” daje do zrozumienia, że
Izrael, który w tym momencie nie rozpoznał czasu łaski Bożej, nie będzie miał
żadnej innej szansy, żadnego innego mesjasza, dopóki nie uzna, że to Jezus
jest jedynym Mesjaszem. W tym kontekście
możemy lepiej zrozumieć rozmowę Jezusa z przywódcami ludu: Jezus jest
świadomy swojej królewskiej i mesjańskiej godności. Pragnie dać szansę
przywódcom, aby opamiętali się i uznali tę Jego godność, wie jednak, że są
zaślepieni – że to oni są tymi zepsutymi figami. Przypowieść o dwóch synach
oraz o przewrotnych rolnikach również bezpośrednio dotyczy przywódców
Izraela. Pierwsza – mówi o tym, co już się stało w ich sercach, że nie
przyjęli Mesjasza. Druga – o tym, co ma się stać w najbliższych dniach – że zgładzą
prawdziwego Mesjasza Bożego, a tym samym utracą przywództwo w Izraelu i
Królestwo Boże będzie im zabrane, a dane narodom świata. |
1.
Czy
tłumy zrozumiały istotę misji Jezusa (zob. w. 11)? Dlaczego więc Jezus
pozwolił, aby krzyczały na Jego cześć (w. 4)? 2.
Co
miało ukazać wyrzucenie przekupniów ze świątyni? Kto ma władzę nad świątynią
Bożą? Kim jest „syn Dawida”? (Iz 9,5-6, 3.
Uczeni
w piśmie zrozumieli, że Jezus w ten sposób demonstruje swą władzę. Co
udowodnił im Jezus, zadając pytanie, na które nie umieli odpowiedzieć? 4.
Co
liczy się w Królestwie Bożym – deklaracje, czy czyny? Czego więc możemy się
nauczyć z przypowieści o dwóch synach? 5.
Przeczytaj
fragment Izajasza, do którego odwołuje się Jezus: Iz 4,4-5,13. Czy ten
fragment rzeczywiście wypełnił się w dziejach Izraela aż po nasze czasy? 6.
Kim
jest Jezus w przypowieści o rolnikach? A kim są faryzeusze i arcykapłani? 7.
Co
oznaczają słowa, że po odrzuceniu przez rolników posłanego do nich Syna
winnica zostanie oddana innym? Przypomnij sobie słowa z |
22 |
|
Przypowieść o
uczcie jest kontynuacją poprzedniego nauczania: oto Bóg, zgodnie z obietnicą,
wyprawił ucztę weselną swojemu Synowi – zaprosił na nią Izraela, ten jednak
nie był zainteresowany. Dlatego też zaproszenie zostało ponownie wystosowane
do wszystkich ludów. Można oczywiście tę przypowieść rozumieć także
bezpośrednio w odniesieniu do siebie: Bóg zaprasza mnie na ucztę w swym
królestwie i ode mnie zależy, czy przyjmę to zaproszenie. Jeśli nie, sam
przygotują sobie zgubę. Odnośnie szaty
weselnej św. Augustyn tak pisze: „Co jest tą szatą? Jak pisze Apostoł, kresem
prawa jest miłość płynąca z czystego serca, dobrego sumienia i nieskazitelnej
wiary. (…) Nie jakakolwiek miłość (…) nie dary duchowe; Gdybym mówił językami
ludzi i aniołów, a miłości bym nie miał, byłbym niczym”. (Homilia 40 na Ewangelie) Widzimy więc,
że Augustyn słusznie odnosi obraz szaty weselnej do 1Kor 13, hymnu do miłości – i musi to być miłość
prawdziwa, płynąca ze szczerego i czystego serca, a nie tylko jakieś ludzkie
upodobanie. Druga część
rozdziału – sprawa podatku – bardzo często bywa mylnie rozumiana. Słowa
Jezusa „oddajcie Cezarowi, co należy do Cezara, a Bogu to, co należy do Boga”
nie są pochwałą podatków ani religijnym uzasadnieniem płacenia podatków.
Wręcz przeciwnie, Jezus wyraźnie daje do zrozumienia, że nie wolno mieszać
autorytetu religijnego do uzasadniania praw państwowych – a kwestia podatków
jest w oczywisty sposób kwestią umowną, a nie wynikającą z prawa Bożego.
Podobnie w Łk 12,14 Jezus odmawia rozstrzygnięcia w kwestii majątkowej. |
1. Czy Bóg kieruje zaproszenie do Królestwa
tylko do nielicznych? Biorąc pod uwagę, że to sam gospodarz zapewniał w
kulturze izraelskiej strój weselny gościom, co możemy powiedzieć o
nieszczęśniku z wersetu 11? 2. Bóg jest święty i doskonały. Co by się
stało z nami, gdybyśmy stanęli przed Nim nieprzygotowani, jak ten człowiek
bez stroju weselnego? (w. 12b). 3. Na czym polegał podstęp faryzeuszy? Co by
było, gdyby Żydzi usłyszeli, że Jezus zachęca do płacenia podatku Rzymianom?
A co by zrobili faryzeusze, gdyby Jezus wprost powiedział, że nie należy
płacić tego podatku? 4. Gdzie tkwił błąd w rozumowaniu saduceuszy? 5. Przypomnij sobie, w jaki sposób Jezus
odparł ataki diabła (Mt 4,1-11). Tu również odpiera atak poprzez cytowanie
Biblii. Dlaczego jest to szczególnie skuteczna obrona? W jakiej sytuacji
postawiłby się ktoś, kto podważyłby autorytet Słowa Bożego? 6. Jak powinniśmy miłować Boga? 7. Jak faryzeusze rozumieli prawdę, że
Mesjasz jest synem Dawida? Dlaczego to rozumienie było niedoskonałe? |
23 |
|
Ten rozdział
zawiera bardzo szorstkie, wręcz przerażające słowa Jezusa. Żeby lepiej je
zrozumieć, warto przeczytać najpierw wersety 37-39. Motywacją tak ostrej mowy
był fakt odrzuconej przez Izraela miłości Boga. Bóg przez całe wieki
pozostawał wierny swej miłości – posyłając do Izraela swoich proroków, którzy
przypominali mu o niej. W ostatnich dniach przemówił do nich przez Syna, a
jednak i Jego nie posłuchali. Odrzucenie przez Izraela Syna Bożego oznacza,
że tracą oni udział w Bożym Królestwie aż do czasu, gdy uznają, że to Jezus
jest tym, który przychodzi w imię Pańskie – Mesjaszem i Synem Bożym. Egocentryzm, żądza
zysku i uznania od ludzi w każdej dziedzinie są złe. Ale w dziedzinie religii
są złe w dwójnasób. Są one sprzeczne z samą istotą religii. Religia jest albo
teo-centryczna, czyli skupiona na Bogu i szukająca Jego chwały, albo jest
religią fałszywą. Nie ma czegoś takiego, jak religia ego-centryczna. Dlatego
szczególne potępienie należało się faryzeuszom, którzy traktowali religię
jako sposób na zyskanie uznania od ludzi. Posługiwali się religią dla własnej
chwały, nie dla chwały Bożej. W tym kontekście trzeba rozumieć słowa Jezusa o
zakazie nazywania kogokolwiek ojcem, mistrzem i nauczycielem. Jezus nie chce
przecież abyśmy męczyli się i wynajdywali inne określenia na osoby, które faktycznie
są naszymi rodzicami, mistrzami czy nauczycielami. Jezus przestrzega nas
przed postawą faryzejską, przed czynieniem z religii środka do zyskiwania
tytułów, własnej chwały i uznania od ludzi. |
1. Jezus mówi, że faryzeusze zamykają innym
drogę do królestwa niebieskiego. Wyszukaj w wersetach 13-33 przykłady
fałszywych przepisów religijnych, które odwracają uwagę od tego, co istotne,
od samego Boga. 2. Zastanów się, czy ze swojej posługi w
Kościele nie czynisz sobie narzędzia własnej chwały? Przeczytaj wersety 5-12
i pomyśl, czy nie odnoszą się one do ciebie. 3. Co jest łatwiej zrobić: dać na coś ofiarę,
czy zawsze postępować sprawiedliwie i miłosiernie? (w. 23) Co jest
ważniejsze? 4. Co według Jezusa jest ważniejsze: czyny
spełniane na zewnątrz, czy motywacja w sercu, dla której spełniamy te czyny?
(w.27-28) 5. Pomyśl, jak słowa z wersetów 34-36 odnoszą
się do późniejszej historii Izraela. Przykłady znajdziesz tu: Dz 4,1-22;
7,54-60; 13,49-50; 23,12-15; 6. Jak się czują rodzice, gdy ich dzieci
rozjadą się po świecie i nie chcą wrócić do domu? Co czuje Bóg, myśląc o
Izraelu (w. 37-38)? 7. Kiedy Izrael uzna Jezusa jako Mesjasza (w.
39)? Por. Za 12,1-14; Dn 12,1-2; Rz 11,25-27. |
24 |
|
Ten rozdział jest
niezwykle trudny w interpretacji, ponieważ zawiera proroctwa dotyczące różnych
czasów. Niełatwo jest oddzielić jedne od drugich. Niektóre z tych proroctw po
części wypełniły się za życia uczniów Jezusa, niektóre wypełniają się w całej
historii Kościoła, ostatecznie jednak spełnią się dopiero w momencie
powtórnego przyjścia Jezusa, w czasach ostatecznych. Szczególnie ważne
dla nas proroctwa to: - czas początku
boleści, czyli wojen, zwodzenia, kataklizmów i prześladowania. Wydarzenia z
w. 4-8 trwać będą przez całą historię Kościoła i będą się stawać coraz
intensywniejsze, ale same w sobie jeszcze nie oznaczają powtórnego przyjścia
Jezusa. - moment, w którym
świat będzie gotowy na powtórne przyjście Jezusa (w. 9-14), to moment gdy
cały świat usłyszy już Ewangelię o Jezusie, a jednocześnie ten sam świat
osiągnie krańcową deprawację moralną. - pierwsze
zniszczenie Jerozolimy przez wojska cesarza Tytusa (r. 70) było dopiero
zapowiedzią tego, co ma się zdarzyć przy końcu czasów. Te wydarzenia będą tak
przerażające, że nikt by ich nie zniósł, gdyby Bóg sam nie interweniował
(15-22). - powtórne przyjście Chrystusa nie będzie
tajemnicze, ukryte albo przeznaczone tylko dla nielicznych. Będą mu
towarzyszyły takie znaki na niebie i ziemi, których nie sposób będzie nie
zauważyć, a Syna Bożego ujrzą wszyscy. Dlatego mamy uważać na fałszywych mesjaszy,
którzy będą usiłowali działać jakieś znaki, ale nie będą to znaki opisane w
tym miejscu (w. 23-31) - drzewo figowe to
Izrael. Gdy Izrael rozkwitnie pod koniec czasów (por. Iz 60; Ez 37; - dokładnego czasu
powtórnego przyjścia Jezusa nie da się przewidzieć patrząc z ziemskiej ani
nawet z niebieskiej perspektywy. Zna go tylko ten, który panuje nad czasem –
sam Bóg. Jezus mówi tu także o porwaniu Kościoła do nieba (por. 1Tes 4,16-17;
2Tes 2,1-12) |
1. Czy wojny, pogłoski wojenne, kataklizmy
itp. oznaczają, że bliski jest już dzień powtórnego przyjścia Jezusa? (w.
4-8). 2. Jakie są trzy powody, dla których ludzie
odchodzą od wiary? (w. 9-10; 11; 12). 3. Proroctwo Daniela o 70 tygodniach („70
razy 7 lat”) mówi, że ostatni, 70-ty tydzień zostanie przerwany w połowie (Dn
9). Tygodnie te liczone były od „słowa” o odbudowie Jerozolimy (Ezd 7, ok.
458r. pne) – 70-ty wypadł w momencie,
gdy na krzyżu umarł Jezus. Liczenie zostało przerwane – ostatni tydzień trwa
w zawieszeniu, dopóki wszystkie narody nie usłyszą Ewangeli. Co stanie się
wtedy? Będzie od razu czas chwały, czy stanie się coś groźnego? (w. 14-22) 4. Czy same cuda albo znaki wystarczą, aby
uznać kogoś za Mesjasza? (w. 23-26) Po czym poznamy przyjście Jezusa? (29-31) 5. Czy ludzkość za czasów Noego zachowywała
wysokie standardy moralne? (Rdz 6,5) A jak jest w dzisiejszych czasach? Czego
więc możemy się spodziewać? 6. Czy Jezus mówi, że wszyscy będą się
spodziewać Jego przyjścia? (w. 44) Co więc mamy czynić, aby być
przygotowanym? (w. 42) 7. Co w praktyce oznacza czuwanie? (w. 45) A
jak przejawia się brak czuwania? (w. 49). |
25 |
|
Ten rozdział
kończy trzecią główną część Ewangelii Mateusza. Pamiętasz pewnie, że jej
przedmiotem było coraz głębsze wyjaśnienie tajemnicy Królestwa Niebieskiego.
W tym rozdziale słyszymy ostatnie słowa Jezusa na temat tego Królestwa,
podsumowujące wcześniejsze nauczanie. Trzy przypowieści mają niezwykle ważne
znaczenie dla właściwego zrozumienia, jakie są warunki dopuszczenia do
Królestwa Bożego. Opowieść o pannach
głupich i mądrych pokazuje nam, że wejście do Królestwa nie jest zależne
tylko od jednorazowej decyzji, ale od stale podtrzymywanej gotowości. Jedno
nie przeczy oczywiście drugiemu. Bez wyraźnej decyzji pójścia za Jezusem nie
ma mowy o gotowości. Ale sama decyzja nie wystarczy – tak jak lampa, w której
brak paliwa. Bycie gotowym wymaga cnoty roztropności. Spontaniczność jest
dobra w pewnych sytuacjach, ale bez roztropności zawsze przeradza się w
chaos. Przypowieść o
talentach pokazuje związek Bożego obdarowania (nazywanego tutaj talentami) z
naszą pracą. Znów – nie ma sensu przeciwstawiać jednego drugiemu. W historii
chrześcijaństwa znane są herezje takie jak pelagianizm, próbujące
zminimalizować wagę Bożej łaski, ale i takie, które negują celowość ludzkiego
wysiłku (kwietyzm). W rzeczywistości jedna i druga herezja prowadzi do
duchowej bezpłodności – ani oczekiwanie wyłącznie na łaskę z nieba, ani
poleganie wyłącznie na własnych wysiłkach nie przynosi trwałych owoców
duchowych. Opis sądu
ostatecznego nie jest ściśle biorąc przypowieścią, ale symbolicznym
przedstawieniem tego wydarzenia. Oddzielenie owiec od kozłów było łatwym do
zapamiętania skojarzeniem w pasterskiej kulturze Izraela. I dla nas chyba
także ten obraz jest jasny. Trudniej nam dostrzec w tym opisie drugie ważne
zestawienie: „narody świata” (goim) i „bracia” (‘ahim). Dla Żydów określenie
„bracia” oznaczało właśnie ich – naród żydowski. Goim – to wszystkie inne
narody świata. Opis ten więc ma dwa wymiary: 1) indywidualny: przy końcu
świata każdy z nas będzie sądzony z praktycznej miłości, którą świadczył
swoim bliźnim, będącym w potrzebie oraz 2) zbiorowy: każdy naród będzie
sądzony z tego, co uczynił względem Izraela. |
1. Panny niosące zapalone lampy to część
orszaku weselnego. Jak można określić postawę panny, która wiedząc, że ma
spełniać taką rolę, zapomniała wziąć oliwy? 2. Czy zapominalskim pannom została dana
druga szansa? Skoro przypowieść ta mówi o naszym spotkaniu z Panem w
wieczności, jaka prawda wynika z tego dla nas? Czy jeśli nie przygotujemy się
w tym życiu na to spotkanie, dostaniemy drugą szansę? 3. Jakimi dwoma komplementami obdarza Pan
sługi, którzy dostali 4. Czy Panu Bogu wystarczy, że oddamy mu
wszystko, co otrzymaliśmy od Niego? Dlaczego? Jaka jest rola człowieka na
ziemi? (Rdz 1,28) 5. Jakimi dwoma słowami nazwani są ci, którzy
odziedziczą królestwo? (w. 34 oraz 37). 6. Przypomnij sobie słowa z 7. Przypomnij sobie przypowieści z tego i z
poprzedniego rozdziału. Jakie rzeczy są szczególnie groźne i mogą nas posłać
tam, gdzie jest płacz i zgrzytanie zębów (Mt 24,48-49; 25,3. 26. 42-43)? Do
której z przypowieści przypisałbyś dwa grzechy główne: lenistwo, brak
umiarkowania? A do których przypisałbyś brak dwóch ważnych cnót: roztropności
i miłosierdzia? |
26 |
|
Ten rozdział
opisuje wydarzenia bezpośrednio poprzedzające Mękę i Śmierć Jezusa: Ostatnią
Wieczerzę, modlitwę w Ogrójcu, pojmanie Jezusa i nocne przesłuchanie przed
Wysoką Radą. Chrześcijanie zawsze uważali te wydarzenia za szczególnie ważne,
a mistrzowie życia duchowego zachęcali do wyobrażania sobie ich i rozważania. W tym momencie
Ewangelia Mateusza dochodzi do punktu kulminacyjnego: przypowieść Jezusa o
rolnikach, którzy odrzucili posłanego do nich Syna właściciela winnicy
spełnia się na oczach wszystkich. Pomimo tego, że
tak jasno Jezus mówi o tym, co ma się zdarzyć w najbliższych dniach,
apostołowie nic nie rozumieją. Piotr, już raz zgromiony za słowa z Gdy Jezus modli
się w Ogrodzie Oliwnym, apostołowie śpią… Nie reagują nawet na jego
napomnienie i mocne wezwanie do modlitwy – dalej śpią. Gdy wreszcie się budzą,
jeden z nich (Piotr) próbuje bronić Jezusa mieczem. Ten sam Piotr za parę
godzin trzykrotnie zaprze się Jezusa. W międzyczasie Jezus staje przed Wysoką
Radą i musi wysłuchiwać fałszywych oskarżeń – ci, których uzdrawiał i
nauczał, teraz oskarżają Go o wszystko, co im przyszło do głowy. Jedyną osobą,
która w tych dniach zrozumiała istotę słów Jezusa była kobieta, która
namaściła go olejkiem. Kobietą tą, wg J 12,3, jest Maria z Betanii – ta,
która szczególnie uważnie słuchała Jezusa i którą Jezus pochwalił, że „obrała
najlepszą cząstkę” (Łk 10,42). Jakże ostro kontrastuje z jej postawą
zachowanie Judasza, który usiłował Jezusa wtłoczyć we własne schematy
sprawiedliwości społecznej (por. J 12,4-11)! Znów widzimy tu, jak wybór „za
Bogiem” lub „przeciw Bogu” łączy się z tym, czy słuchamy Boga i akceptujemy
Jego sposób działania, czy też chcemy posługiwać się Bogiem dla własnych
celów. |
1. Znajdź w tym rozdziale cztery momenty, w
których Jezus w proroczy sposób przewiduje przyszłość i mówi jasno o tym, co
ma nastąpić. 2. O czym świadczy to, że Jezus jest tak
świadomy tego, co ma nastąpić i przygotowany na swoją mękę? 3. O czym świadczy modlitwa Jezusa w
Getsemani? Czy dostrzegasz tu potwierdzenie prawdy o dwojakiej: Boskiej i
ludzkiej naturze Jezusa? 4. Jak można opisać stosunek Jezusa do
Judasza: w. 10. 24. 50. Czy była w tym jakaś złość, nienawiść lub zemsta? 5. Jezus nie mówił nic przed Najwyższą Radą,
ponieważ wiedział, że nie mogą zrozumieć Jego słów – ich serca były zamknięte
na Słowo Boże. Dlaczego odpowiedział jednak na pytanie arcykapłana? (w. 63) 6. Za co został wydany wyrok na Jezusa? (w.
63-66) 7. O czym świadczy ostateczna reakcja Piotra,
po zaparciu się Jezusa? (w. 75) |
27 |
|
Ten rozdział to
opis Męki Pańskiej. Wymaga on raczej rozważania niż komentowania, ale kilka słów
komentarza może okazać się pomocne: - pomyśl, o co
oskarżany był Jezus. Żadne z tych oskarżeń nie ostało się – prawdopodobnie
dlatego, że świadkowie byli niewiarygodni albo oskarżenia były niespójne i
nie dało się na ich podstawie wydać żadnego wyroku. A jednak Jezus został
skazany na śmierć. Jak to możliwe? Zwróć uwagę na to, jaki był oficjalny
powód Jego śmierci: nie to, co zrobił, ale to, kim był. Czy według
jakiegokolwiek prawa można skazać na śmierć kogoś, za to, kim jest, a nie za
to, co robi? Oznaczałoby to, że na mocy prawa pewni ludzie w ogóle nie mogą
żyć, oczywiste jest więc, że prawo osądza czyny, a nie tożsamość człowieka.
Śmierć Jezusa jest więc ewenementem prawnym: skazanie na śmierć niewinnego
człowieka tylko za to, kim jest oznacza, że samo ziemskie prawo ostatecznie
się skompromitowało wobec Boga. Ma to znaczenie prorocze: zawsze, gdy
człowiek próbuje osądzać Boga, traci podstawę sądu i jedyne co mu pozostaje,
to wykrzykiwanie swoich racji lub manipulacja wolą tłumu. - w momencie
śmierci Jezusa wypełniły się 33 proroctwa ze Starego Testamentu. W pytaniach
do tego fragmentu odnosimy się do jednego z tych tekstów, który zawiera
niemal szczegółowy opis Męki Jezusa. Jak to możliwe, że Izajasz (52-53) na 7
wieków przed Chrystusem przewidział tę scenę tak dokładnie? Inne proroctwo,
które opisuje odrzucenie Mesjasza to Za 12,9-14. W proroctwie tym zawarte są
dwie prawdy: pierwotne odrzucenie Mesjasza przez swój naród oraz przyjęcie Go
jako Mesjasza przy końcu czasów. Najdziwniejsze jest jednak chyba proroctwo z
Psalmu 22. Starsi ludu chyba nieświadomie cytują ten psalm, mówiąc „zaufał
Panu, niechże go wyzwoli”, tak jakby nie rozumieli, że w tym momencie
rzeczywiście dokonuje się prorocki sens tego psalmu. Słowa Jezusa „Boże,
czemuś mnie opuścił” – również pochodzą z tego psalmu. Jezus w tym momencie
ostatni raz pokazuje starszym, że wszystko, co się dzieje na ich oczach, jest
wypełnieniem mesjańskich proroctw Starego Testamentu. A jednak starsi nadal
nie widzą i dopiero pogański setnik wypowiada słowa: „prawdziwie ten był
Synem Bożym!” |
1. Czy proces Jezusa przed Piłatem można
nazwać uczciwym? Dlaczego Jezus zrezygnował z obrony? Czy rozstrzyganie
kwestii, czy Jezus jest Mesjaszem, leży w kompetencji świeckiego trybunału
rzymskiego? 2. Jakie podwójne znaczenie mogła mieć scena
wyśmiania Jezusa jako Króla przez żołnierzy rzymskich? Dla samych żołnierzy
może była to zabawa, a dla Jezusa? Jakie proroctwo wypełniło się w tym
momencie (por. Iz 52,14; 53,3). 3. Jak rozumieli władzę Mesjasza Żydzi,
zarówno uczeni, jak i prości? (w. 41-44). A jaka była prawdziwa władza
Mesjasza? (Iz 53,5-12) 4. O czym świadczy rozdarcie zasłony świętego
przybytku i wyjście umarłych z grobów w momencie śmierci Jezusa? (Por. Ps
22,30; Ps 107,14, Ps 118,22-24, J 5,25-28). 5. Kim były kobiety, które stały z dala i
przyglądały się? Maria Magdalena, Maria, matka Jakuba i Józefa (Mt 13,55, J
19,15), matka synów Zebedeusza? Kim była dla Jezusa Maria Kleofasowa? A kim
Jakub i Józef? Czy wszystkie te kobiety były krewnymi Jezusa? 6. Niektórzy krytycy ewangelii twierdzili, że
cuda związane ze śmiercią i zmartwychwstaniem Jezusa były złudzeniem i
skutkiem silnego przeżycia psychicznego u jego załamanych uczniów. W jaki
sposób przeczy temu 7. Z czego znani byli Rzymianie, a zwłaszcza
ich wojsko? Skoro więc to Rzymianie zabezpieczyli grób Jezusa legalnie
(pieczęć) i faktycznie (wojsko), to czy istniała możliwość wykradzenia ciała
Jezusa? |
28 |
|
Fakt pustego grobu
to – paradoksalnie – potwierdzenie prawdziwości słów Jezusa i prawdziwości
samej Ewangelii. Pomyśl, gdyby chciano sfabrykować Ewangelię, dorobić jakiś
mit do postaci Jezusa, czy nie zadbano by o to, żeby znaleźli się świadkowie
momentu zmartwychwstania? Jednak Ewangelia oparta jest na faktach, a nie na
mitach. Nikt nie widział momentu zmartwychwstania Jezusa – i tak też jest
napisane w Ewangelii. Według prawa żydowskiego kobiety nie były wiarygodnymi
świadkami – a jednak to one dostrzegły jako pierwsze pusty grób i one były
pierwszymi świadkami. W pewnym sensie jest to wynagrodzenie ich postawy wobec
Jezusa – przecież to właśnie one zrozumiały sens śmierci Jezusa i one też
stały pod krzyżem. Ale z punktu widzenia wiarygodności byłoby wygodniej,
gdyby świadkami byli mężczyźni. Tyle, że Ewangelia nie mówi o tym, co byłoby
wygodniej, ale o tym, co było naprawdę! W odróżnieniu od
Ewangelii, starsi Izraela nie dbają o prawdę. Pomimo tego, że dwa dni
wcześniej sami zadbali o niemożliwość wykradzenia ciała Jezusa w sposób
całkowicie uniemożliwiający uczynienie tego, teraz zmieniają zdanie i
twierdzą, że uczniowie wykradli Jego ciało. Cóż za przewrotność! Rzymski
żołnierz nie śmiał zasnąć na warcie, ponieważ wiedział, że czekała go za to
egzekucja! Mimowolnie,
postępowanie żydowskich władz uwiarygadnia fakt zmartwychwstania Jezusa.
Gdyby grób Jezusa nie był pusty, z pewnością przywódcy ludu zwróciliby na to
uwagę. Gdyby istniało jakiekolwiek inne wytłumaczenie tego, że grób jest
pusty, również byłoby ono przywołane. Wobec oczywistego faktu pozostało tylko
jedno: kłamstwo, które miało zaciemnić znaczenie tego faktu. Ostatnie słowa
Ewangelii Mateusza są wypełnieniem obietnicy Jezusa, że ukaże się uczniom w
Galilei. Nie tylko ukazał się swoim uczniom, ale też przekazał im misję,
która przedłuża działanie Jezusa aż do Jego powtórnego przyjścia, czyli do
momentu końca świata. Misją tą jest udzielanie chrztu w imię Trójcy świętej
oraz czynienie wszystkich uczniami Chrystusa (greckie „matheusate” znaczy
raczej „czynić uczniami” niż tylko „uczyć”). |
1. Co upamiętnia chrześcijańska niedziela?
Czy niedziela jest siódmym, czy pierwszym dniem tygodnia? (Mt 28,1) 2. Czy ktoś widział samo zmartwychwstanie
Jezusa? Co więc zobaczyli strażnicy i kobiety, które przyszły do grobu? 3. Ewangelia Mateusza przytacza tylko dwa
najistotniejsze pojawienia się Jezusa po zmartwychwstaniu: pierwsze (wobec
kobiet) oraz pojawienie się w Galilei (wobec apostołów). Czy potrafisz sobie
przypomnieć inne spotkania ze zmartwychwstałym Jezusem? (np. Łk
24,13,35.36-43; J 20,24-28; J 21,1-20; 1Kor 15,6) 4. Czy apostołowie zrozumieli wreszcie sens
śmierci Jezusa i uwierzyli w Jego zmartwychwstanie? (w. 17) 5. Przypomnij sobie, kiedy wcześniej Jezus
mówił o „narodach” świata (Mt 15,24-28; 25,32). Do kogo więc teraz skierowana
jest misja Kościoła? 6. Czy Jezus każe uczniom nawracać wszystkich
na judaizm? Na czym polega nowość Kościoła? Przypomnij sobie, jak traktowali
przykazania faryzeusze, a co przykazał nam Jezus (Mt 22,34-40) 7. Czym różni się postawa kobiet (w. 8) od
postawy niektórych apostołów (w. 17)? Jak sądzisz, czego brakowało apostołom?
(por. Łk 24,25; J 20,29). |